donderdag 13 januari 2011

Verslag van bewonersbijeenkomst georganiseerd door Stadgenoot op 11 januari 2011 in Trouw.


Wij worden te woord gestaan door mevrouw de Haas, manager Bedrijfsbureau Wonen bij Stadgenoot. Mevrouw de Haas belooft ons maatwerk. Dat is prettig, maar niet meer dan logisch na de manier waarop wij behandeld zijn.

Zij blijft zeggen dat als de woningen in reguliere verhuur zouden gaan, wij alsnog zouden moeten vertrekken. Dit is pertinent niet waar. Stadgenoot biedt nu ook studenten bij wijze van geste aan te blijven wonen in hun huidige woonruimte. Deze studenten hoeven niet via Studentenwoningweb ingeschreven te staan. Als Stadgenoot deze geste naar studenten kan maken, kan Stadgenoot dit natuurlijk ook in de reguliere verhuur doen.

Op de vraag waarom dit niet gebeurt, antwoord mevrouw de Haas dat reguliere verhuur nu eenmaal niet aan de orde is. Ik heb mevrouw de Haas niet horen vertellen wáárom dit dan het geval is. Dat Stadgenoot de woningen wil verhuren is logisch, er moet geld verdiend worden. Waarom niet aan ons? Omdat ze ons dan niet gemakkelijk kwijt kunnen als er straks daadwerkelijk gesloopt gaat worden. Het is dus puur een kwestie van niet willen. Dat kan mevrouw de Haas natuurlijk niet zeggen, want dan zouden wij weer emotioneel worden en dat is lastig.

Mevrouw de Haas heeft wel beloofd het voorstel van Jacoline van Duijvenbode, om hier als kunstenaarsgroep te blijven, serieus te bekijken. Dat is positief.

Ondertussen moeten wij de komende twee weken wachten (terwijl we zelf goed zoeken naar een woning) tot Stadgenoot contact met ons opneemt voor het beloofde maatwerk. Laten we hopen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt, want als Stadgenoot zich hieraan houdt en we straks allemaal op een prettige manier gehuisvest zijn, staan we in ieder geval niet op straat.

Dan nog één laatste ding. Linda de Haas heeft aan ons haar excuses aangeboden over het (tot nu toe) volstrekte gebrek aan communicatie van Stadgenoot naar ons. Zij noemde dat zelf een ‘valse start’. Ik noem het onprofessioneel en nalatig. Een nuanceverschil. Feit is dat zij haar excuses heeft aangeboden. Dat is professioneel.

Het zou Franck Storm sieren als hij hetzelfde zou doen. En dan mag dat van mij ook publiekelijk, bijvoorbeeld in het Parool. Mijnheer Storm vond het namelijk niet alleen overbodige luxe om ons fatsoenlijk te informeren en te begeleiden. Hij vond het ook nodig om in plaats van naar ons, wél naar het Parool te communiceren. Hij slaagde erin om het onderwerp gebrek aan communicatie naar ons, de óórzaak van onze emotionele reacties, volledig te omzeilen. Nee, het lag aan ons, wij begrepen namelijk niet wat tijdelijke verhuur inhoudt. Als je zo reageert terwijl je weet dat je een fout hebt gemaakt, dan noem ik dat niet alleen onprofessioneel en nalatig, dan noem ik dat onfatsoenlijk en arrogant. Excuses zou op zijn plaats zijn.

Wij wachten af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten